Värske Chocolate Scorecard uuring tarbijate lemmik maiusetootjate kohta on avaldatud
- Üksikasjad
- 20.03.2024
Kevadpühadeks, mis maailmas küll šokolaadipühaks muutumas, sihitud uuring annab taas valgusfoori süsteemiga hea ja selge ülevaate, millised maiuste tootjad on oma tegevuses vastutustundlikud ja eetilised ning millised keskkonda ning inimõigusi eiravad.
Värske, juba viies, võrdlev uuring näitab roheliste, kollaste, oranžide ja punaste kakaoubadega täpselt, kes on oma tegevuses ja tarneahelas läbipaistvad, keskkonnasõbralikud, sotsiaalselt ja eetiliselt vastutustundlikud ning laps- ja orjatöö vastased šokolaadi tootjad ja tarnijad. Samuti tuuakse julgelt välja punaste ubade saajad ja need, kes oma tegevuses tegelikult keskkonda ja inimesi (veel) arvesse ei võtagi. On küll pikk maa minna, et kõigil tootjatel-brändidel oleks korvis vaid rohelised munad, aga meil on juba valikut. Ka seadusandlus kohustab keskkonnaalasele ja sotsiaalsele vastutustundlikkusele järjest tugevamalt.
2023 aasta uuringus osales 63. ettevõtet, kes ostavad maailma kakaoturult koguni 90% kakaod! 38 osalejat olid suured ja keskmised ning 9 väikesed šokolaaditootjad ja kakaotarnijad. Sel korral hinnati eraldi ka 16. jaemüüjat, mis on väga rõõmustav areng. Ka tarbijad on majanduslikust olukorrast tihti just omamärgi tooteid eelistamas.
Hinnang anti kuues erinevas šokolaaditööstuse kõige pakilisemaid lahendusi vajavas kategoorias:
1. jälgitavus ja läbipaistvus
2. tööliste elamisväärne sissetulek
3. lapstööjõud
4. metsade raadamine ja kliima
5. agrometsandus
6. põllumajanduskemikaalide kasutamine
Parima (rohelise) tulemuse suurte ettevõtete seas saavutas Tony´s Chocolonely, kes sai eritunnustuse, olles kõigil viiel järjestikusel aastal Scorecardil juhtivatel positsioonidel. Nende šokolaade leiab Prisma valikust ning koostöös Ben & Jerry`sega on loodud ka jäätis Chocolatey Love-A-Fair. Lisaks said rohelise tulemuse ka Ritter ja HALBA. Väiketootjatest sai parima tulemuse Original Beans, kelle šokolaade saab Eestis tellida Livin e-poest.
Halvima (punase) tulemuse suurte tegijate seas saavutas järjekordselt Storck (Mädamuna!), kellele kuuluvad muuhulgas meilgi väga levinud brändid Merci, Werther`s ja Toffifee. Populaarne Starbucks, kes oli esimest korda nõus osalema, tuli oranžile tulemusele.
Eelmises uuringus osalesid esmakordselt ka Fazer ja Orkla. Orkla kontserni kuuluvad nii meie oma armastatud Kalev kui Laima ja Selga brändid. Fazer saavutas sel aastal, sarnaselt eelmisele, kollase ja Orkla oranži tulemuse. Rohelisi mune ei ole korvis veel kummalgi. Orkla tulemused näitavad, et tugev ollakse kliima ja metsade raadamise teemadel, tõhusamaid võtteid tuleks rakendada jälgitavuse ja läbipaistvuse garanteerimiseks, töölistele elamisväärse sissetuleku kindlustamiseks, lapstööjõu vältimiseks ja agrometsanduse toetamiseks
Fairtrade e. Õiglase kaubanduse märgis on oluline ja positiivne samm ettevõtte jätkusuutlikkuse arendamise teekonnal, sest aitab kontrollida keskkonnasõbralikkusele lisaks just sotsiaalset vastutust ja eetilisust– näiteks õiglane tasu kakaoistanduse töölisele, inimväärsed töötingimused ja tööõigused, naiste võimestamine ja võrdõiguslikkus ning laps- ja orjatöö keeld. Ei ole teist märgist, mis oleks keskkonnahoiule lisaks nii tugev ka sotsiaalses vastutusest ja eetilisuses.
Tutvu tulemustega siin: Scorecards | Chocolate Scorecard
Lisainfo uuringus selgunu kohta on siin: Insights | Chocolate Scorecard
Uuringut koordineerib Austraalia MTÜ Be Slavery Free.
Soovime, et pühadelauale ja emadepäeva kingituseks jõuaksid sel kevadel vaid kõige eetilisematel alustel valitud šokolaadid!