Õiglase kaubanduse kuu tähistamine KOOLIDES 2023

Oktoobris tähistatakse taas õiglase kaubanduse kuud nii Eestis, Lätis kui Leedus. Eestis on Fairtrade`i ja Mondo Maailmakooli eestvedamisel kutsutud osalema kõik Eesti koolid, huvikoolid, noortekeskused ja lasteaiad. Pakume võimalust kaasata õpilasi ja läbi erinevate tegevuste tutvustada, kuidas õpilased saavad oma isiklike ostuotsustega ja õiglase kaubanduse kaudu maailma kujundamisele kaasa aidata.

Eelmisel aastal liitus üleskutsega 34 haridusasutust, kokku enam kui 3850 noort ja 390 õpetajat. Jõudsime koos koolide, ettevõtete, müüjate, tootjate ja teiste vastutustundlike osalejatega enam kui 400 000 inimeseni. Koolid osalesid muuhulgas õiglase kaubanduse külalistundides, kakaotöötubades ja online-tundides, võtsid teema üles osana koolitundidest, korraldasid ise üritusi, ülesandeid, vestlusringe, projekte ja kohvikuid, panid püsti palmiõli- ja kakaonäituseid, vaatasid üle poodides kättesaadavad õiglased toiduained, tegid õiglase kaubanduse toiduainetest süüa ning osalesid  ja korradasid palju muud toredat. 

Vaata õiglase kaubanduse tegevusideede kogumikku SIIT, materjalide komplekti saab kooli tellida SIIT

Kutsume teid meile edastama oma korraldatud tegevuste pilte ja kirjeldusi aadressil See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud. ja kasutama sotsiaalmeedias teemaviiteid #õiglasekaubandusekuu, #õiglaneoktoober ja #õiglanekaubandus. Teie nõusolekul jagame teie tegevusi sotsiaalmeedias, et innustada ka teisi tegutsema.

Koolid, kes osalevad, tuuakse välja fairtrade.ee lehel ja Fairtrade Eesti  ning Maailmakooli sotsiaalmeedia kanalites.

Sellel aasta ootame koole liituma järgnevate tegevustega:

  1. Kasutage õiglase kaubanduse kuu bännerit kooli kodulehel, materjalides ja sotsiaalmeedias. 

  2. Liituge õiglase kaubanduse Facebooki grupigaJagame jooksvalt huvitavat lugemist ja kuulamist ning korraldame mänge. Tutvuge www.fairtrade.ee ja www.fairtrade.net lehekülgedega materjali ja info saamiseks.

  3. Laenutage kooli tasuta näitused teemadel: (UUENDATUD!)Palmiõli lugu“, “Sa oled, mida sööd” ja “Šokolaadikampaania“.

  4. Kasutagemeie poolt pakutud trükiseid ja materjale. Voldikud annavad õiglasest kaubandusest ja selle olulisusest lihtsa ülevaate. (UUENDATUD!) Õiglase kaubanduse kooli tööleht ja juhendmaterjal tootemärgistest on põnevad vahendid nii lastele kui õpetajatele ning (UUS!) A3 poster kooli seinale seletab lühidalt Fairtrade`i sisu. Lisaks on võimalus kasutada Make Fruit Fair juhendit või õiglase kaubanduse teemalist püsiviktoriini. Trükiseid saad tellida SIIN.

  5. (UUS!) Lahendage tunnis värsket õiglase kaubanduse kuu viktoriini. See on hariva sisuga ning koos klassiga on võimalik esitatud küsimuste üle arutleda.

  6. Osalege kirjutamisvõistluses. Koostöös Maailmakooli, Lidli ja Bioneer.ee-ga ootame kõiki koolinoori, keda huvitab teadlik tarbimine, keskkond ja globaalne jätkusuutlik areng, kirjutama sellest loo. Vastavalt kooliastmele on osalemiseks 3 erinevat teemat. Esitatud lugu peab vastama määratud teemale, sisaldama põnevat uut teadmist või arvamust ja olema lugema kutsuv. Julgustame mõtlema kastist välja. Iga kooliastme parimale kirjutajale on auhinnaks kinkekaart Lidl poelt ja parimate lugude avaldamine www.bioneer.eelehel, www.fairtrade.ee lehel ning Fairtrade Eesti Facebooki lehel. Täpsem info osalemiseks on SIIN.

  7. (UUS!) Uurige interaktiivse tööriista Fairtrade Risk Map e. Riskikaardi abil tarneahelates võimalikke keskkondlikke ja inimõiguslikke riske. NB! Fairtrade Internationali loodud Riskikaart on inglise keeles, oktoobri algul valmiv juhendmaterjal ja tegevuskava hakkab olema eestikeelne.Riskikaardil on näiteks interaktiivne maailmakaart, mis võimaldab võrrelda toodete päritolu ja nende tootmisega seotud riske eri riikides. Millised on Tai teekasvatajate igapäevaeluga seotud riskid? Milliste keskkonnaalaste puudustega tuleb Burkina Fasos puuvilla tootmisel arvestada? Kuidas saab Peruu kullakaevandustes töötingimusi parandada? Kõike seda võimaldab riskikaart uurida. 

  8. (UUENDATUD!) Korraldage Mondo poolt koolitatud noorte läbiviidud kakaotöötuba. Noored teevad registreerunud koolides aktiivseid ja õpilasi kaasavaid töötube (90+10 min., 10-35 osalejat). Töötoas toimuva rollimängu eesmärk on mõista kakao tootmist, kaubandust ning õiglase kaubanduse kontseptsiooni. Kakaotöötuba toob šokolaadi tootmise valukohad õpilastele lähemale ning paneb mõtlema meie rollist globaalse lõuna majanduses. Loe lähemalt ja telli töötuba SIIT.  

  9. (UUS!) Osalege tasuta õiglase kaubanduse virtuaalses külalistunnis III ja IV kooliastmele. Hanna-Marta Lunge, Mondo arengukoostöö ekspert Keenias, viib osad tunnid läbi otse Nairobist. E-tunnid (30+15min.) toimuvad Zoom keskkonnas ja sellega saavad liituda korraga mitu kooli üle Eesti. Loe lähemalt ja telli töötuba SIIT.

  10. (UUS!) Ühine tegevus kooliga Lätis või Leedus.Õiglase kaubanduse kuud tähistatakse oktoobris kõigis Balti riikides. Kui teie koolil on Lätis või Leedus juba sõpruskool olemas, on tore mõte nendega ühendust võtta ja korraldada vastastiku viktoriin, mäng või jagada veebiteel läbiviidud õiglase kaubanduse tegevusi. Pakkuge vastastikku välja uusi lahendusi, millega õiglase kaubanduse kohta oma riikides teadlikkust tõsta. Kui teil sõpruskooli ei ole, aga olete ideest huvitatud, võtke Mondo Maailmakooliga ühendust, et kasutada võimalusi sõpruskool leida läbi UNESCO ja EPAS võrgustike: See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud..

  11. Vaadake videoid või dokumentaalfilme ja korraldage õpilastega arutelu või mõttekaardi loomine. Meie soovitused videoks:
    1) (UUS!) Eestikeelsete subtiitritega kolm kliimamuutuste teemalist lühivideothäälestus ja aruteluküsimustega. Fairtrade UK poolt loodud videomaterjal.
    2) (UUS!) Hulga ingliskeelseid materjale ja meetodeid leidub Fairtrade Foundation/Fairtrade Schools materjalikogus ning kvaliteetseid lühivideoid nende videokogumikus
    3) Nähtamatud käed tunnikava ja töölehega pikem film lapstööjõu kasutamisest erinevates sektorites, viidatakse ka õiglase kaubanduse märgisele.
    4) Tume šokolaad ja Kibe šokolaad: õiglase kaubanduse teema puhul kõige asjakohasemad filmid, aga veidi vananenud.
    5) Petite Savanne Cooperative Credit Society: lühiklipp ühest õiglase kaubanduse kogukonnast Mauritiusel.
    Küsimused inspiratsiooniks: mida tähendab õiglane kaubandus? Mida näitab Fairtrade märgis toodetel? Milles seisneb ebavõrdsus maailmakaubanduses? Kuidas mõjutavad sinu tarbimisvalikud inimeste elu globaalses lõunas?

  12. Viige ise juhendi abiga õiglase kaubanduse teemaline töötuba läbi. Kakaoteemalise töötoa juhendi leiate “Maailma noored” kogumiku šokolaadi peatükist.  Juhendmaterjalist “Make fruit fair!” leiate taustainfot ja töötoa kava, et tutvustada temaatikat seoses troopiliste puuviljadega nagu banaanid, ananassid, apelsinid, mango ja avokaado.

  13. Vaadake järgi õiglase kaubanduse e-külalistundi, kus vastutustundliku tarbimise ekspert Kristina Mänd avab õiglase kaubanduse olulisimad aspektid ning seosed arengukoostööga.Koostöös Tagasi Kooliga korraldatud e-külalistund on mõeldud 7.-9. klassile. E-tundi saab vaadata SIIN ja juurdekäiva tunnikava ja töölehe leiad SIIT.

  14. KorraldageFairtrade toodete jaht. Õpilased võivad minna poodidesse, kohvikutesse või restoranidesse, pildistada Fairtrade märgisega tooteid ja need näiteks Padletkeskkonda üles laadida. Võimalik korraldada ka klassidevaheliselt.
    Paluge õpilastel panna kirja 1) toote liik, nimi ning tootjafirma ja –maa; 2) tooraine päritolumaa; 3) toodete hind ning võrdluseks mõne alternatiivse ja samaväärse toote hind, millel ei ole õiglase kaubanduse märgist.
    Arutage üheskoos näiteks: Kui lihtne oli neid tooteid poest leida? Kui suur oli nende toodete hind võrreldes teiste sarnaste toodetega? Miks on õiglase kaubanduse tooted vahel oma alternatiividest kallimad ja miks vahel ei ole? Kas ostate ise edaspidi Fairtrade märgistusega tooteid? Miks? Kas neid tooteid oli piisavalt palju? Kui oli, siis miks nii arvatakse? Kui ei, siis mida peaks tegema? Mis peaks meile toidu ostmise juures olulisteks kriteeriumiteks olema (pakend, bränd, õiglane kaubandus, eestimaisus jmt)? Milline peaks olema nende kriteeriumite hierarhia? 
    Järeltegevusena jagage õpilased väikestesse rühmadesse. Valige välja kõige sagedamini esinenud päritoluriigid ning andke igale rühmale üks riik. Rühma ülesandeks on otsida internetist infot ja koostada selle riigi profiil. Kindlasti peab välja tooma riigi peamised ekspordiartiklid ning tootmistingimused. Lisaks peab iga rühm koostama ahela, kus on märgitud kõik etapid tooraine tootmisest kuni sellest riigist pärineva kauba jõudmiseni meie kodudesse.
    Info võib vormistada postrina või esitleda suuliselt kogu klassile.

  15. (UUS!) Korraldage ajurünnak ja järeltegevused “Mida meie teha saame?”. Korraldage arutelu, et leida viise, kuidas motiveerida kaupmehi rohkem õiglase kaubanduse tooteid müüki võtma. Fookusesse võtke küsimus “Mida meie teha saame?”. Tulenevalt ajurünnaku tulemustest valib iga õpilane (üksinda või rühmades) ühe tegevuse ning koostab selle elluviimiseks plaani. Näiteks otsustatakse poodide juhatajale kirjutada ühisavaldus õiglaste toodete valiku suurendamise ettepanekuga kaupluseketis, põhjendatakse õiglase kaubanduse olulisust ning kiri neile saata. Või kirjutada mõnele firmale (eriti neile, kellel on suured kontorid) või oma kooli juhtkonnale üleskutsega Fairtrade@Work ehk õiglase kaubanduse töökoha tunnustusega liitumiseks. Ülesanne eeldab arutelu, tegevuste valimist, kirja (video) koostamist, saatmise organiseerimist ning järeltegevuste paika panemist.

  16. Korraldage lahendustele orienteeritud loominguline konkurss, mis aitaks tutvustada õpilastele õiglase kaubanduse põhimõtteid ja julgustada neid leidma uudseid viise selle edendamiseks. Konkurss pakub õpilastele võimalust rakendada oma loovust ja teadmisi, edendades samal ajal nende teadlikkust. Formaat võib olla mida iganes – näiteks Värska Gümnaasiumis leidis eelmisel aastal aset tore meemide konkurss.

  17. Kokake õiglase kaubanduse toodetega ja jagage retsepte või viige läbi Fairtrade toodete degusteerimisi klassiõhtutel, koolipidudel või lastevanemate koosolekutel. Valmistage koos õpilastega või julgustage õpilasi valmistama kodus õiglase kaubanduse toodete valikuga toite. Näiteks võivad õpilased valida välja ühe riigi ning kas üksi või gruppides valmistada just selle maa toitu, kasutades võimalikult palju õiglase kaubanduse toodangut. Saatke oma retsept ja pildid või videod valmivast hõrgutisest aadressile See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud.ja See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud.. Retseptid lisatakse fairtrade.ee retseptikogusse ning tutvustatakse õiglase kaubanduse Facebooki lehel. Lisage foto tootest, retsepti esitaja eesnimi ja tema vanus. 

  18. Tehke videoküsitlus. Kutsume õpilasi üles tegema lühivideo õiglase kaubanduse teemal või videoküsitluse koolis, pereringis või kogukonnas vastates küsimusele “Miks peaks õiglane kaubandus sinu jaoks oluline olema?” Saada video See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud.. Jagame videoid sotsiaalmeedias ja parimad liiguvad õiglase kaubanduse kodulehele. 

  19. Koolipere enda võimalus särada ja korraldada üritus. Olge eeskujuks ja teavitage teisi! igal klassil ja/või koolil on võimalus ise luua äge kampaania ja aidata muutuste loomisele kaasa. Mõned ideed:
  • Tehke ise õiglase kaubanduse teemaline poster, disainige (digitaalsed) flaierid või meemid, looge luuletus või lausa teatrietendus, koostage videoõppematerjal, vaadake üle toodete valik õpetajate toas, sööklas või kooli kohvikus ning korraldage toodete väljapanek või kohvik. Piiriks on vaid fantaasia!
  • Jagage infot teistega sotsiaalmeedia ja kodulehe kaudu.
  • Kutsuge poode üles rohkem Fairtrade märgitooteid müüma.
  • Kirjutage kohalikku lehte või kooli blogisse eetilise tarbimise teemaline artikkel.
  • Kirjutage kooli toitlustajale, et soovite eetiliste toorainete kasutamist oma söökides ja jookides.

Õiglase kaubanduse esitlused, teejuht ja animatsioonid annavad ülevaate õiglase kaubanduse põhimõtetest ja tutvustavad tooteid, mida õiglase kaubanduse süsteemis leida võib.

Taustainfo artiklid aitavad mõista, miks on õiglane kaubandus tänapäeva maailmas kriitilise tähtsusega.

Globaliseeruva maailma valikaine peatükid “Maailmakaubandus ja arengumaad” ning “Ettevõtete ühiskondlik vastutus ja õiglane kaubandus” annavad aruteludeks olulised taustateadmised.

Hulgaliselt ingliskeelseid materjale ja meetodeid leidub Fairtrade Foundationi loodud Fairtrade Schools e. õiglase kaubanduse koolide materjalikogus ning kvaliteetseteid lühivideoid nende videokogumikus. Rahvusvahelisest õiglase kaubanduse platvormilt leiate aruandeid, uuringuid, veebiseminare jt häid allikaid.

 

Tore on tõdeda, et Eesti õpilased on teadlikud ja usuvad, et tarbija saab oma ostukäitumisega mõjutada selle inimese elu, kes on meie tarneahela teises otsas. Selle farmeri elu, kes kasvatab meile banaane, puuvilla, kohvi, teed, kakaod ja palju muud.

2022. aasta algul korraldatud uuringus osales 1969 õpilast 35 Eesti koolist, kellelt saime teada, et:

  • 63% õpilastest on näinud tootel Fairtrade märgist

  • 57% õpilastest usub õiglase kaubanduse süsteemi

  • 27% ostab mingil ajahetkel Fairtrade märgisega tooteid ja 13% ei osta üldse

  • Enamasti ostetakse Fairtrade tooteid, sest leitakse, et see parandab inimeste elujärge vähemate võimalustega maades (34%) ja usaldatakse Fairtrade põhimõtteid (28%)

  • Valmisolek õiglase kaubanduse tooteid osta on suurenenud (2018. aasta 72% vs. 2022 aasta 75%)

  • Enamus õpilasi on vastava info saanud koolist (58%) ja internetist (60%)

  •  74% õpilastest usuvad, et tarbijad saavad oma ostukäitumisega mõjutada inimeste elu vähemate võimaluste ja väiksemate sissetulekutega maades

Näidake end koolina, mis pöörab tähelepanu tarneahelale ja oma vastutusele. Avardage õpilaste silmaringi ja aidake tõsta nende teadlikkust.

Ootame põnevusega kõiki koole osalema!