Sinu töökohal juuakse kohvi? Kandideeri FAIRTRADE@WORK tunnustusele
- Üksikasjad
- 07.05.2024
Maailmas juuakse päevas 2,25 miljardit (!) tassi kohvi, Eestis tarbitakse orienteeruvalt 4,5kg kohvi elaniku kohta aastas. Suur osa kohvist juuakse just tööl olles. On ennustatud, et aastaks 2030. muutub kuni 60% kohviviljelemiseks kõlbulikust maast kasutuskõlbmatuks. Mistõttu võib kohvist saada kas kallis luksus või lakkab see tume tassitäis naudingut lihtsalt olemast. Kohvifarmer, kohvipõõsas ja meie keskkond väärivad kohvijooja toetust.
Sinu kollektiivil on võimalus oma kohvikasvatajale toetust näidata ja aidata rohujuure tasandil tegeleda keskkonnahoiuga ning kliimamuutustest tulenevate murede lahendamisega. 63% Fairtrade sertifikaadiga kohvist on juba praegu ka mahemärgisega.
Fotograaf Denisyah Putra, pildil Garmindo kohviistanduse tööline
125. miljon inimese sissetulek sõltub kohvist. Neist 25. miljonit on väikefarmerid, kes kasvatavad koguni 70-80% maailma kohvivarust. Kuigi kohvi juuakse palju (Eestis orienteeruvalt 4,5kg elaniku kohta aastas), ei saa kohvi kasvatajad sissetulekule kunagi kindlad olla ega teeni tihti elamisväärset tasugi. Kliimamuutused ohustavad kohvipõõsast väga tugevalt, juba ühe kraadine temperatuurimuutus võib rikkuda kogu saagi. Ka noored kohvikasvatajate perekonnast on oma vanemate ja vanavanemate läbi kogenud, et tegemist on raske füüsilise käsitööga kuumas kliimas, mille eest ei teeni tihti mingit kasumit. See on paljud noored pööranud kohvikasvatamisega tegelemise soovist eemale. Nende, ja paljude teiste põhjuste tõttu teeb Fairtrade koostööd just väikefarmeritega.
Miks õiglase kaubanduse ehk Fairtrade märgisega kohv? Väga lühidalt selleks, et kohvifarmer saaks oma ubade eest õiglast hinda, töölised õiglast tasu, inim- ja tööõigused oleks kaitstud, laps- ja orjatöö keelatud ning keskkond hoitud. Ka toetamaks mahetootmisele üleminekut ning kohvist sõltuvate kogukondade püsimajäämist.
2023. aastal said Eestis tunnustuse Telia Eesti Tallinna Mustamäe tee, Sõpruse pst ja Tartu Turu tn. kontorid, Tallinn Music Week kontor, arengukoostöö ja maailmahariduse organisatsioon MTÜ Mondo, personaliettevõte Manpower, advokaadibüroo Lindeberg, loodushariduse ja keskkonnateadlikkuse edendaja Tartu Loodusmaja;
Lätis tunnustati keskkonnakaitse- ja hariduse organisatsiooni Zala Briviba (Green Liberty).
Leedus arenguhariduse ja teadlikkuse tõstmise võrgustikku Litdea ning kogu Leedu Delfi.lt kontorit.
↓
Kellele mõeldud: ettevõttele, organisatsioonile või mis tahes meeskonnale, kes tööl tarbib kohvi. Aga ka teed, kakaod, suhkrut, maiustusi, lilli, puuvilla vms.
Eesmärk: pakkuda ettevõtte kohvinurgas vaid õiglase kaubanduse e. Fairtrade märgisega kohvi, et toetada oma kohvifarmerit ja keskkonnahoidu. Soovi korral pakkuda ka teed, kakaod, suhkrut, kasutada puuvillatooteid (tööriided) vms.
Kuidas kandideerida: TÄIDA ONLINE ANKEET.
(Või kirjuta
Kas see maksab mulle midagi: jah, sinu pühendumuse ja siira soovi oma kohvifarmerit, keskkonnahoidu ja kliimamuutustega toimetulekut päriselt toetada 😊
Kriteeriumid ja lisainfo eesti keeles: Fairtrade@Work tunnustus 2024.
Kriteeriumid ja lisainfo inglise keeles/ Criteria and information in English: Fairtrade@Work recognition 2023.
↓
Kuidas ma leian Fairtrade märgisega kohvi oma kohvinurka?
1. Kodumaine OA Coffee: Fairtrade märgisega on sortidest Etioopia, Peruu ja NO4 ning uued elamuskohvid
2. Kodumaine CoffeeCup: Fairtrade märgisega on Guatemala Fedecocagua
3. Kodumaine Caffebo: saab röstida ja toota just sinu firma brändinguga Fairtrade kohvi
4. Rahvusvaheline: Pauligi, ärikliendile mõeldud sari Signature ning Bradley`s pakiteed ja Pauligi omamärgi suhkur.
5. Rahvusvaheline: Löfbergs, arikliendile mõeldud erikohvid, lahustuvad kohvipulgad, kohvikapslid ning külmad kohvijoogid.
5. Kauplustes, eriti mahetoodete poodides, on õiglast kohvi saada väga palju.
Parim idee on alati küsida otse oma praeguselt tarnijalt. Ütle, et soovid just Fairtrade märgisega kohvi ja teed. Eestis on neid tooteid väga palju saada, seega su tarnija ei tohiks enam hätta jääda.
Mis ma saan (lisaks puhtale südametunnistusele, konkurentsieelisele, ja kvaliteetsele kohvile): Veebitunnus kodulehele sotsiaalmeediasse ja muudesse materjalidesse kasutamiseks, trükitud kleebis sinu peauksele, trükitud tunnus kontori seinale, õiglase kaubanduse materjal töökoha kohvinurka, regulaarset infot ja postitusmaterjali, töötajatele õiglase kaubanduse koolituse ja meiepoolse igakülgse austuse ning kajastuse, kummardame maani!
„Inimesed, kes varustavad meid toidu ja muu eluks vajalikuga, mida kohalikult toota lihtsalt ei ole võimalik, väärivad lugupidamist ning õiglasi elu- ja töötingimusi sõltumata sellest, kus nad elavad ja töötavad. Korralikud elu- ja töötingimused ning haridus on parim viis vaesuse vähendamiseks, Sest vaesus toob kaasa, näiteks, lapstööjõu ja sunnitöö kasutamise. Ka keskkonna hoidmise eest põllupidamisel ei ole võimalik hoolitseda inimesel, kes oma sissetulekuga niigi toime ei tule. Õiglase kaubanduse kuu eesmärk on teadvustada eestlaste tarbimisharjumuste ning maailma eri paigus töötavate (toidu) tootjate vahelisi seoseid,“ ütleb Kristina Mänd, Mondo MTÜ vastutustundliku tarbimise eestvedaja.
Muudame maailma õiglasemaks, tass tassi haaval!